کوثر بیکرانه، بانوی آب و آئینه
جمال زن درجلال حجاب مفهوم شناسی: در قران و روایات ائمه هدی علیه السلام کلماتی دربارة مسئله پوشش بیان شده که شناخت دقیق ان در تبیین موضوع کمک شایانی می کند از این رو به بررسی این واژه ها می پردازیم: تبرج : در لغت به معانی بروز و ظهور می باشد و معنای اصطلاحی تبرج، آشکار کردن و جلوه گری زینتهای زن می باشد.[1] در جای دیگر تبرج را خودنمائی در مقابل مردان معنا کرده و نوشته «تبرجت: اظهرت زینتها للرجال»[2] بدحجابی یکی از مصادیق تبرج است. حجب (حجاب) یکی از معانی حجاب پرده و پوشش و حائل است. [3] کلمه «حجاب» هم به معنای پوشیدن است هم به معنی پرده و پوشش و بیشتر استعمالش به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت معنی پوشش می دهد که پرده وسیله پوشش است. شهید مطهری در این باره می فرماید: «همین امر موجب شده که عده زیادی گمان کنند اسلام خواسته زن همیشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بیرون نرود در حالی که وظیفه پوششی که اسلام برای زنان مقرر کرده است بدین معنی نیست.» [4]
مریم بذرگرگل خطمی 1- ابوالحسن احمد بن فارس بن ذکریا : «معجم القاییس اللغه » ، تحقیق و ضبط عبدالسلام محمد هارون، بیروت، دارالفکر 1399 م، ج 1، ص 238. 2- رابنهات، بیتران «فرهنگ البنه مسلمانان» ، حسینعلی هروی، تهران ، بنگاه ترجمه و نشر کتاب 1359 ، ص 117. 1- ویل، دورانت: رتاریخ و تمدن» ، احمد آرام و دیگران، تهران، عصر ایمان ، انتشارات علمی فرهنگی ، ج 4، ص 461. 2- کتاب مقدس، (عهد جدید و عهد قدیم) ، ترجمه انجمن کتاب مقدس، 1987 ، رساله پولس رسول به تیموناوس باب دوم فقره های 11-9 3- ابوعلی الفضل بن الحسن، طبرسی، «مجمع البیان» سید ابراهیم میر باقری، تهران، فراهانی بی تا، ج 7، ص 155. 4- میرزا حسین ، نوری؛ «مستدرک الوسائل و مستبط المسائل »قم ، سلسله آل البیت الاحیاء التراث ، 1408 هـ، ق، ج 3 ، ص 244. 3- ابوداوود سلیمان بن اشعث: «عون المعبود شرح سنن ابی داود» محمد اشرف بن امیر عظیم آبادی، مدینه، المکتبه السلیه، ج 2، ص 183. 4- محمد حسن ، نجفی ، «جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام ، دارالکتاب الاسلامیه ، چاپ هفتم ، 1392 هـ. ق. 1- سید محسن محمودی ، «مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید» ، ویژه نامه فرهنگ اسلام، بهار سال 1379 ، ج 1، ص 7.
قالب جدید وبلاگ پیجک دات نت |